umělecké techniky
Výtvarná technika tužka - grafit
Rozmach této techniky nastal v 16. století, kdy bylo v Anglii v oblasti LakeDistrict u vesnice Borrowdale objeveno bohaté ložisko grafitu. Anglie jeho vývoz zakázala.Proto měla na výrobu tužek monopol. V jiných zemích byla ložiska sice také objevena, avšak nebyla tak kvalitní, aby anglickou tužku ohrozila.
Přelom nastal až v 19. století, kdy byl grafit nahrazen směsí rozemletého grafitu.Grafitové tužky se dodnes používají pro psaní a kreslení. Grafitová tuzka je odolná proti vlhkosti, většině chemikálií, UV záření a přirozenému stárnutí.
Výhodou je i velká stálost kresby, ale musí se používhodný papírový podklad a zafixovat fixativem a umístěním obrazu pod sklo.
Nejznámější malíři kreslící tužkou
Mezi mistry tužky patřili Pablo Picasso, Jean Auguste Dominique Ingres, John Constable, John Singer Sargent, Thomas Hardy.
Dnes je kresbami tužkou proslavený například irský umělec Patrick Leonard.
Galerie z mé tvorby
Výtvarná technika pastel
Pastel vznikl z kresby rudkou a barevnými křídami, které pro své studie používal již Leonardo da Vinci.
Technika pochází z italského „pastello“ (pasta, těsto) Jde o výtvarnou techniku, která stojí na hranici mezi kresbou a malbou. Je charakteristická svým sametově jemným vzhledem, vzdušností a svěžestí barevných odstínů. Pastel byl oblíbený u portrétistů 18. a 19. století. Kreslili jím např. Auguste Renoir, Édouard Manet nebo Edgar Degas. Z českých malířů uveďme Jana Preislera, Maxe Pirnera či Miloslava Holého.
Pastel tvoří pigmentový prášek a pojivo.
Kresba suchým pastelem
Práce s pastelem dává umělci širokou volnost přednesu. Hodí se znamenitě jak k zběžným skicám, tak i k dokonalému provedení obrazu, ale jeho vzhled má zůstat vždy lehký a svěží. Barvy se nemíchají na paletě, ale překrýváním, mísením a roztíráním papírovou stěrkou přímo na papíře. Střídání ostrých obrysů a širokých barevných ploch, vytrácení linií a proměna jejich síly a barvy jsou přednostmi této techniky. Široká paleta odstínů pastelu a jejich tónováním malíř dokáže zachytit pleťové odstíny. Proto je velice oblíben u portrétistů.
Výhody a nevýhody techniky
Výhodou je i velká stálost barevných tónů pastelu. Díky tomu, že obsahuje velmi málo neolejového pojidla, nedochází ke žloutnutí ani tmavnutí barev věkem. Na druhé straně je extrémně citlivá vůči každému mechanickému poškození. Snadno se stírá, sprašuje nebo rozmazává.Je tedy nutné použít k upevnění barevného prášku k podkladu lepivou látku – fixativ a obrazy se vkládají pod sklo.
Galerie z mé tvorby